
Pentru un turist străin care vine prima dată aici, România e o necunoscută mereu surprinzătoare. Din fericire, în ultima perioadă, în care românii au încercat (și au și reușit) o implicare mai atentă în turism, de cele mai multe ori, plăcut surprinzătoare. România e o țară care merită să fie promovată turistic, pentru că are ce să le ofere oaspeților care-i bat la poartă, indiferent de unde ar veni ei. Stăm însă prost la capitolul promovare turistică, mult mai prost decît toți vecinii noștri. De aici ideea de a aduna într-un clasament zece destinații deosebite din țară, pentru a le face și mai cunoscute, în țară și în străinătate (prin intermediul colegilor din filialele naționale ale FIJET World), și pentru a premia felul în care arată și se mișcă turismul din zona respectivă.
Destinațiile FIJET România 2025 este un proiect al Clubului Presei de Turism – FIJET România care își propune să atragă atenția asupra unor locuri din țară care se remarcă din punct de vedere turistic în mod deosebit, locuri în care lucrurile se fac bine și oamenii merită să fie încurajați pentru eforturile depuse. Am fost acolo, am văzut cum arată, am scris despre ele, le-am propus și le-am votat și acum vă prezentăm un Top 10 Destinații din România care merită vizitate în week-end-urile, vacanțele și concediile anului 2025.
Până la premierea lor într-o gală-eveniment FIJET România, care va fi organizată la Târgul de Turism al României de la Romexpo (20-23 februarie 2025), acolo unde Clubul Presei de Turism – FIJET România va participa cu stand, vă invităm să le cunoașteți, pe site și pe pagina de Facebook FIJET Romania – Clubul Presei de Turism, unde urmează să fie prezentate, pe rînd, cîte o poziție a acestui clasament, zilnic. Astăzi, locul 8: Băile Herculane.
Băile Herculane estea cea mai veche stațiune balneară atât din România, cât și din Europa, cu o istorie impresionantă care datează din perioada romană.
Atuurile stațiunii Băile Herculane:
► Istorie și patrimoniu cultural unice: Fondată în timpul Imperiului Roman, stațiunea păstrează vestigii romane, inclusiv băile termale antice. Clădirile de patrimoniu, construite în stiluri arhitecturale neoclasic, baroc și Secession, conferă stațiunii un farmec aparte, fiind o comoară pentru turismul cultural. De asemenea, Băile Herculane a fost stațiunea favorită a Imperiului Austriac în secolul XIX, fiind vizitată de-a lungul timpului de împăratul Iosif al II-lea, împăratul Francisc I și împărăteasa Carolina, împăratul Franz Iosef și împărăteasa Elisabeta. În 1852, împăratul Austriei considera Băile Herculane ca fiind „cea mai frumoasă stațiune de pe continent”, iar împărăteasa Elisabeta (Sisi) scrie un jurnal intim în care Băile Herculane sunt o prezență distinctă și încântătoare.
► Resurse naturale excepționale: Apele termale sulfuroase și cloro-sodice sunt renumite pentru proprietățile lor terapeutice, fiind recomandate pentru tratarea unor afecțiuni reumatismale, dermatologice și respiratorii. Aerul curat și climatul specific văii Cernei contribuie la un mediu perfect pentru relaxare și recuperare.
► Muzeul și atracțiile istorice: Existența, la Băile Apollo, a unui muzeu local dedicat istoriei stațiunii și apelor termale îmbogățește oferta culturală. Monumente și locații de interes precum Izvorul Hercules, Hotelul Roman și alte clădiri istorice restaurate atrag turiști pasionați de cultură. Gara Herculane (1878) este considerată drept cea mai frumoasă gară din România.
► Proiecte de restaurare în derulare: De la an la an, se restaurează tot mai multe clădiri, ceea ce arată o atenție sporită pentru conservarea patrimoniului. Restaurarea unor simboluri ale stațiunii (precum Baia Neptun sau Pavilionul 6) contribuie la creșterea atractivității acesteia.
► Peisaj natural spectaculos: Localizarea în Defileul Cernei, înconjurată de Munții Mehedinți și Munții Cernei, oferă oportunități pentru drumeții, sporturi montane și turism ecologic. Apele râului Cerna și peisajele naturale completează experiența turistică.
► Oportunități de turism balnear și de wellness: Creșterea interesului pentru turismul de sănătate și wellness poate poziționa stațiunea ca un punct de atracție internațional. Tradiția balneară a stațiunii și infrastructura (centre spa și wellness) oferă un avantaj competitiv.
► Stațiunea are o asociație de promovare activă – Pro Turism Herculane – care de-a lungul timpului a organizat multe conferințe la hotelurile Afrodita și Diana, evenimente găzduite de societatea Bacolux.
► În stațiune sunt multe magazine de suveniruri, Băile Herculane prezentându-se bine și din ce în ce mai inovativ. la capitolul materiale promoționale și suveniruri.
► În proximitatea stațiunii se află multe atracții turistice: cascadele Bigăr, Vânturătoarea și altele, Crucea albă, Grota Haiducilor, Parcul Național Cheile Nerei – Beușnița, Parcul Natural Porțile de Fier (Cazanele), Orșova, Parcul Național Semenic – Cheile Carașului etc.
Provocările cu care se confruntă Băile Herculane:
► Degradarea unor clădirilor istorice emblematice rămase nereabilitate. Au mai rămas câteva clădiri de patrimoniu aflate încă în stare avansată de degradare, care totuși afectează imaginea generală a stațiunii. Procesul de restaurare este lent și depinde de finanțări consistente și planuri de gestionare bine coordonate. Din păcate, cele câteva clădiri istorice aflate în paragină, exemplul cel mai elocvent fiind Băile Imperiale, au fost privatizate în anii 2000 (nu se știe cum) și nu pot fi restaurate de către autorități. Însă stațiunea se dezvoltă de la an la an, o parte a clădirilor istorice fiind deja restaurate sau în curs de restaurare.
► Lipsa promovării. Deși are potențial uriaș, stațiunea nu este suficient promovată pe piețele internaționale de turism. Investițiile în marketing și participarea la târguri internaționale ar putea atrage mai mulți turiști străini.
► Lipsa unor evenimente de amploare: Organizarea de festivaluri, conferințe sau evenimente tematice ar putea atrage atenția asupra stațiunii.
Destinație propusă de Traian Bădulescu, consultant în turism, purtător de cuvânt ANAT, vicepreședinte FIJET România.